Consulta pública prèvia sobre el nou reglament de les escoles artístiques municipals de Lleida
Escoles Artístiques
Quant a aquest procés
En compliment de l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre la consulta pública prèvia, amb l’objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d’elaboració de normes, posem a disposició de la ciutadania el marc en el qual es planteja el nou reglament que ha de regular l’organització i el funcionament de les escoles artístiques municipals de l’Ajuntament de Lleida, i proporcionem la informació necessària per a què les persones interessades pugueu fer les vostres aportacions.
Actualment a l’Ajuntament de Lleida ens trobem en una situació d’oferta en les disciplines artístiques molt diversa i àmplia, que ha anat creixent amb el temps, per les necessitats emergents a nivell social i educatiu a la ciutat. Cada centre educatiu s’ha anat configurant
i ha incrementat serveis de forma independent, sense un marc organitzatiu i pedagògic unificat i sense un reglament marc que reguli el funcionament i l’organització dels serveis dels ensenyaments artístics als centres educatius de titularitat municipal de Lleida.
Antecedents
L’Ajuntament de Lleida té una llarga trajectòria en projectes educatius i en cicles formatius reglats en l’àmbit de les arts; alguns d’ells propis amb personal municipal i d’altres en modalitat de gestió indirecta, tots ells competència de la Regidoria d’Educació (actualment Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació):
- A l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol (EAM), ubicada al C/ la Palma, s’imparteixen 6 Cicles Formatius de Grau Superior d’Arts Plàstiques i Disseny; l’Aula Creativa, curs artístic que pretén donar resposta a la necessitat creativa de joves de divuit anys o més, amb discapacitat intel·lectual o diversitat funcional i aptituds artístiques; i tallers monogràfics per a adults i tallers de plàstica per a infants.
- Conservatori i Escola de Música Municipal de Lleida (EMM), ofereix plans d'estudis adaptats a diferents necessitats i inquietuds:
- Estudis inicials
- Escola de música de nivell elemental (edat de 6 a 14 anys)
- Escola d'adults (edat a partir de 18 anys)
- Itineraris musicals (edat a partir de 65 anys)
- Estudis amb formació musical prèvia
- Conservatori professional
- Escola de música de nivell mitjà (edat a partir de 12 anys)
- Projecte SintoniTEA – tallers per a infants amb trastorn d’espectre autista, amb l’Associació TEA Ponent.
- Aula Municipal de Teatre de Lleida. Gestionada en modalitat contractual de concessió administrativa, on s’hi imparteix:
- El Cicle Formatiu de Grau Superior en Tècniques d’Actuació Teatral , regulat pel Decret 85/2015, de 2 de juny, pel qual es crea el títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en tècniques d'actuació teatral.
- Projecte educatiu de tallers de teatre per a infants i joves i de formació continuada per adults, casals en èpoques de vacances i altres serveis educatius.
L’Aula Municipal de Teatre està ubicada en un edifici on també hi ha el Teatre Municipal de l’Escorxador, el Cafè del Teatre, l’escola bressol municipal del Rellotge i hi té la seu l’AAVV Templers-Escorxador.
Actualment ens trobem doncs en una situació d’oferta en les disciplines artístiques molt diversa i àmplia, que ha anat creixent amb el temps, per les necessitats emergents a nivell social i educatiu a la ciutat. Cada centre educatiu s’ha anat configurant i ha incrementat serveis de forma independent, sense un marc organitzatiu i pedagògic unificat i sense un reglament marc que reguli la prestació dels serveis dels ensenyaments artístics als centres educatius de titularitat municipal de Lleida.
3. Fonaments de dret
L’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques regula la consulta prèvia amb caràcter previ a l’elaboració del projecte o avantprojecte de reglament.
L’activitat d’ensenyaments artístics és assumida per l’Ajuntament de Lleida en virtut de les competències que li atribueix la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i el decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya.
Els ensenyaments artístics que s’ofereixen en centres de titularitat municipal, d’acord amb el que estableix la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’Educació de Catalunya, tenen per finalitat facilitar una formació artística de qualitat i garantir la formació dels professionals corresponents. Els ensenyaments artístics es fonamenten en dues ofertes formatives diferents: una de reglada, que comprèn diverses titulacions oficials i té el nivell d’exigència que correspon a la finalitat de facultar per a la pràctica professional; i una altra, de no reglada, per a les persones que volen assolir un nivell de coneixements artístics adequats per a practicar-los.
CONSULTA PÚBLICA PRÈVIA
Podeu fer les vostres aportacions i propostes mitjançant la plataforma web DECIDIM
1.- Problemes que es pretenen resoldre amb la nova regulació
Es fa necessari que tots els ensenyaments artístics municipals de Lleida reglats i no reglats siguin regulats normativament en el marc d’un únic reglament que ordeni i unifiqui la prestació dels serveis.
2.- Necessitats i oportunitats de l’aprovació del reglament
1. La regulació normativa marc per la prestació del servei d’ensenyaments artístics als centres educatius de titularitat municipal de Lleida.
2. Lleida es defineix com a ciutat educadora a través de les seves polítiques municipals. En conseqüència, tots el programes i serveis educatius de l’àmbit de les arts han de vertebrar del marc conceptual i els eixos vertebradors del Projecte Educatiu de Ciutat i s’han de reflectir en el reglament marc que els reguli:
- Cal fomentar a nivell municipal el dret de la ciutadania a accedir a l’art i a la cultura.
- Les disciplines artístiques municipals han d’acollir ciutadania de tots els estrats socials de la ciutat i origen cultural, fomentant la inclusió de col·lectius en situació de vulnerabilitat personal o social i/o en risc d’exclusió i l’equitat social i educativa.
- Cal donar visibilitat a altres cultures, com element integrador i d’acollida.
- Les propostes han de ser accessibles a la ciutadania amb discapacitat i amb diversitat funcional.
- Cal oferir projectes intergeneracionals.
- Les propostes de l’àmbit de l’art han de ser cohesionadores entre la ciutadania, les entitats, les administracions i les diferents àrees del propi ajuntament. Cal fomentar el treball en xarxa amb una visió comunitària dels projectes que es dissenyin.
- Han de tenir un component terapèutic amb l’objectiu de prevenir i/o ajudar a restituir la salut emocional. Es fonamental el programa en arts restauratives (salut mental, violència de gènere, persones en situació d’atur, persones amb situació de soledat, etc)
- Les escoles artístiques municipals i els seus projectes han de formar part de la vida cultural de la ciutat, de les festes i tradicions, amb una funció socialitzadora.
- Les propostes formatives han d’incorporar la perspectiva de gènere.
- El seu eix vertebrador ha de ser la llengua catalana, com a element cohesionador.
- Les propostes i projectes han d’afavorir el desenvolupament: personal i social, emocional, cultural i formatiu de la ciutadania.
- A través dels projectes i serveis educatius i formatius, cal afavorir la comunicació, com a eina clau per a potenciar el respecte i la convivència.
3. El nou reglament a elaborar permetrà ampliar l’abast de les disciplines artístiques que s’oferten a la ciutadania:
* D’una banda cal ampliar la mirada en arts escèniques amb una mirada més enllà del teatre, que està oferint l’actual Aula Municipal de Teatre. Per tant aquest centre educatiu passarà a anomenar-se Escola Municipal d’Arts Escèniques, amb l’objectiu d’oferir cursos i formacions de disciplines que convergeixen i estan relacionades en produccions o espectacles (circ, màgia, espectacles musicals en les diferents variants, ball, teatre i l’àmbit de la cultura visual com TV, cinema o publicitat).
A aquesta escola se la dotarà amb el nom d’una figura rellevant en l’àmbit de les arts escèniques, preferentment dona, per paritat en relació al nomenclàtor de l’Escola d’Art Municipal i de l’Auditori Municipal. Aquest procediment es farà amb la prèvia tramitació de l’expedient corresponent.
*També els ensenyaments reglats i no reglats en les arts visuals i plàstiques, de disseny i arts aplicades a les noves tecnologies, enteses com aquelles disciplines que permeten donar forma a una idea, fer-la visible o palpable, a partir d'un material i unes eines amb la intencionalitat d’un resultat final, com obra, no espectacle.
* I els ensenyaments reglats en música del Conservatori Municipal i els de l’Escola Municipal de Música.
4. El reglament ha de suposar un marc regulador per als serveis externalitzats i pel contingut dels plecs tècnics dels contractes que es licitin.
3.- Objectiu del nou reglament
El nou reglament a elaborar permetrà:
1. Regular amb una normativa marc la prestació del servei d’ensenyaments artístics als centres educatius de titularitat municipal de Lleida.
2. Ampliar l’abast de les disciplines artístiques que s’oferten a la ciutadania: arts escèniques, les arts visuals i plàstiques, de disseny i arts aplicades a les noves tecnologies i música.
3. Disposar d’un marc normatiu de referència per als serveis externalitzats i pel contingut dels plecs tècnics dels contractes que es licitin.
4.- Solucions alternatives regulatòries i no regulatòries
Per a regular la prestació dels serveis de les tres escoles artístiques municipals de Lleida no es contemplen solucions alternatives no reguladores respecte aquest reglament.
D’acord amb l’anteriorment esmentat, en l’àmbit relatiu a aquest anunci, se sotmet al tràmit de consulta pública prèvia l’anunci de la redacció d’un reglament regulador del servei d’ensenyaments artístics municipals de Lleida.
Compartir: