Codi d'ètica dels serveis socials de l'Ajuntament de Lleida
Comitè d’Ètica de Serveis Socials Lourdes Zanuy
El Codi d’ètica pretén orientar i regular la pràctica dels i de les professionals dels Serveis Socials a fi que la seva intervenció sigui al màxim d’íntegra i procuri, en tot moment, la millora de la qualitat de vida de les persones ateses. Per aquest motiu, la Guia de Bon tracte vol donar indicacions i orientacions als i les professionals de cara a aconseguir la finalitat del codi ètic.
En data 10 de juny de 2024, en la II Jornada del Comitè d’Ètica de Serveis Socials es presenta la guia de bones pràctiques “El bon tracte”, es la primera d’una sèrie de guies de bones pràctiques i està inspirada en el Codi d’Ètica elaborat pel mateix Comitè i neix d’un procés de reflexió, diàleg i consens.
La guia està dirigida a tots els professionals i organitzacions que treballen en l’àmbit dels serveis socials i vol fer incidència en quatre àmbits:
1. El bon tracte cap a la persona usuària, amb la utilització d’un llenguatge entenedor i una atenció respectuosa i que vetlla per la seva dignitat.
2. El bon tracte entre els professionals, promovent un treball en xarxa i amb esperit de cooperació.
3. El bon tracte cap a l'organització, que ha de garantir recursos suficients i un espai adient, a més de tenir en consideració les opinions dels treballadors.
4. El bon tracte cap a la pròpia persona que fa l’atenció, a nivell físic, emocional i professional, per exemple, fent una formació continuada.
També el tinent d’alcalde Carlos Enjuanes s’ha referit a aquesta guia del bon tracte durant la inauguració de la jornada. Per a Enjuanes, aquesta “ha de ser una eina que ajudi els professionals i reforci les seves accions” i ha destacat que “l’ètica i la reflexió és fonamental en el tracte a persones vulnerables”.