Procés participatiu per a l’elaboració del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Lleida
Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Lleida
El passat 26 de febrer es va celebrar a Lleida el taller de participació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
La sessió es va dividir en tres parts de treball:
En el primer es va fer un resum de la diagnosi, línies estratègiques i els objectius de les propostes, per després debatre per grups les diferents visions, problemàtiques de cada col·lectiu i finalment, fer una valoració global dels principals resultats de cada grup.
Es van fer grups per línies de treball, entre els quals hi havia:
- Grup de Mobilitat activa (peu, bici, accessibilitat)
- Grup de transport públic
- Grup de Vehicle Privat
- Grup d’externalitat (seguretat, medi ambient)
Les aportacions de cada grup van ser:
1. Grup de Mobilitat activa (peu, bici, accessibilitat)
Vianants
- Hi ha normativa d’accessibilitat però no s’aplica (edificis nous que tenen voreres inaccessibles a l’entorn).
- Hi manca una infraestructura per a vianants que sigui accessible i continua. Hi ha manca de manteniment que afecta, sobretot a persones que es desplacen amb cadira de rodes. També hi ha molts problemes de mobiliari urbà que redueix l’amplada útil, com les terrasses de bars.
- Hi ha passos de vianants sense guals accessibles, i amb mala visibilitat.
- Al barri d’Horta no hi ha una infraestructura correcta per a vianants, passa també en sòls on no hi ha un desenvolupament urbanístic.
- A les grans avingudes hi ha pocs passos de vianants. S’ha de fer un recorregut més gran per tenir un pas accessible, afectant als usuaris que tenen mobilitat reduïda.
- Les fases semafòriques estan pensades pel vehicle i no pels vianants. Temps molt desigual, tant de pas, com el d’espera.
- Hi ha punts de conflicte amb altres modes de transport, com en plataformes úniques i en carrils bici per vorera, on els diferents modes s’envaeixen l’espai, provocant risc d’accidentalitat entre els dos col·lectius (vianants – bici/VMP).
Bicicletes i VMP
- La xarxa ciclable es pot millorar, igual que l’espai d’estacionament segurs.
- Hi ha una mancança d’educació viària, sobretot en usuaris de VMP.
- Manca de senyalització i continuïtat als carrils bici: comporta inseguretat pels ciclistes (ex: Prat de la Riba, Anselm Clavé, Balmes).
- Conflicte entre els diferents modes de transport (carril bici amb parades de bus, passos de vianants).
- Conflicte entre bicis i VMP.
- Poca tolerància de la Guàrdia Urbana amb els ciclistes.
- A l’Horta no hi ha infraestructura per a ciclistes.
2. Grup de transport públic
Percepció de l’usuari i ús del transport públic
- Hi ha un creixement en aquest últim any dels usuaris del transport públic de la ciutat (increment d’un 25-30% respecte 2022)
- Hi ha problemes de fiabilitat del servei.
- Horaris i recorreguts són del 2013. Cal una readaptació a les necessitats actuals, tant d’horari com dies de servei: canvis urbanístics sense cobertura.
Cobertura
- Hi ha llocs de Lleida amb mancances de transport públic, sobretot en barris en desenvolupament.
- Ciutat Jardí sense autobús i és un barri en expansió. La gent ho té complicat per anar amb transport públic. Han d’anar dins a Av. Roure. Hi ha equipaments i serveis, però no TP (L6).
- o Si s’implanta la ZBE hi haurà residents i usuaris dels equipaments que no podran entrar al barri.
- o La freqüència de pas d’aquesta línia és de 40 minuts. també és una línia compartida, segons l’expedició fa un itinerari o un altre.
- Falta cobertura territorial i horària als polígons d’activitat, tant per treballadors, com a equipaments que es troben en aquests espais.
- Alguns dels serveis, com l’Hospital Arnau de Vilanova, no hi ha parada al davant, aquesta queda a 200 metres.
Convivència
- Problemes a vegades quan el bus ha de parar i hi ha un carril bici: no hi ha unes prioritats marcades.
- o Av. Palauet
- o Av. Segre
- Horaris mati i tarda, conflicte amb autocars escolars. Es paren en algunes parades entre 6 a 10 minuts. Endarrereix el servei urbà.
- Incivisme en el carril bus: cal major vigilància per part de la guàrdia urbana.
Infraestructura:
- Hi manca infraestructura exclusiva per transport públic, com semàfors, o carril bus. aquesta infraestructura milloraria la velocitat comercial del bus.
- o Semàfors: Ps. Ronda amb Rovira Roure canviar per tenir prioritat.
- o Prat de la Riba
- o Qualsevol gir a la dreta s’hauria d’adaptar per girar el bus primer.
Parades
- Marquesines i informació a totes les parades. Ara és poc entenedor.
- Falta senyalització horitzontal i vertical a les parades; altres parts amb molta pintura que confon als usuaris de la calçada.
Vehicles
- Vehicles antics: cal anar renovant. Últim és del gener de 2019. Hi ha alguns vehicles de 14 anys, quan haurien de ser de màxim de 7 anys.
Accessibilitat:
- Doble rampa manual i automàtica en tots els autobusos per millorar l’accessibilitat.
- Falta posar pantalles que funcionin (ara a 11 parades)
- Hi ha algunes parades sonores, però no diuen quin autobús passa. La informació per veu no funciona correctament, o no és útil al 100%.
- No hi ha cap pantalla ni APP que funcioni correctament.
3. Grup de Vehicle Privat, aparcament i càrrega i descàrrega
Circulació
- Hi ha canvis de sentit de carrers que provoquen itineraris més llargs.
- No hi ha respecte per la velocitat de màxim 30 km/h en gran part de les vies de la ciutat.
- Manca educació i respecte pels vianants, sobretot en els passos de vianants.
Aparcament:
- Els parquímetres funcionen malament.
- Manca de places PMR
- Manca d’espais d’aparcament per a residents.
C/D:
- Hi manquen places de CD
- Lokers d’autorecollida
- Regulació i control de les places d’estacionament (ocupacions per part d’altres vehicles a les CD i després usuaris de furgonetes, camions no tenen espai per fer les operacions de càrrega i descàrrega)
- Incivisme també per part de conductors de vehicles de CD, estacionant en espais sense plaça, sovint en cantonades, passos de vianants o sobre vorera, doble filera, que pot provocar una reducció de visibilitat a altres modes, i posar en risc l’accessibilitat dels vianants i la seva seguretat.
4. Grup d’externalitat (seguretat, medi ambient):
Adequació de la senyalització horitzontal i vertical als moviments reals del tràfic de la ciutat
- Millorar/reordenar la senyalització à repintar marques vials
- Adequar els senyals verticals a la legislació vigent, encara hi ha senyals de grans carreteres per dins de la ciutat.
- Modificar posició semàfors (Av. Prat de la Riba), en carrers secundaris mirar la utilitat dels semàfors (intentar tenir més fluïdesa en la circulació), potser amb altres elements, com passos elevats, que poden millorar la seguretat i no reduir la velocitat del trànsit.
- Implementar il·luminació en passos de vianants, panells lluminosos per identificar passos, sobretot a la nit.
Mesures des de la seguretat viària per a contrarestar la contaminació
- Punts de recàrrega elèctrica per a tots els vehicles a punts d’atracció de la ciutat.
- Aparcaments dissuasius i bus llançadora des d’aquests a punts cèntrics de Lleida, especialment en el barri d’Horta.
- Reduir la velocitat de circulació de vehicles, amb una reducció de la secció de la calçada.
Educació vial
- Realitzar cursos d’educació vial pels VMP, així com la senyalització que els afecta.
- Realitzar campanyes d’educació/ reeducació viaria des de les institucions públiques. Es proposava que fossin les mateixes AMPA, centres de dia o altres institucions públiques qui realitzen aquestes campanyes.
- Es proposa la col·laboració amb altres entitats socials (associacions de veïns, culturals, etc.) per fer educació vial.
Altres propostes relacionades amb la seguretat viària:
- Realitzar un registre de bicicletes.
- Plataformes úniques als carrers terciaris.
- Condicionar espais per a la mobilitat del patinet, així com els guals.
- Fer accessibles les voreres que encara no ho són
- Repensar la mobilitat de futur. D’aquí 15 anys la població de Lleida serà una població envellida, per tant, es proposa buscar noves formes de mobilitat en base a aquesta població.
- Posar miralls a les sortides dels garatges els edificis per prevenir l’accidentalitat entre vianant/vehicle a les voreres.
- Es proposar posar càmeres a les cruïlles amb major sinistralitat per tal de prevenir els accidents i provocar una reducció de la velocitat a les cruïlles.
- (ambiental). Falten mesures per fer possible la Zona de Baixes emissions a Lleida. Encara és una ciutat on es depèn molt del vehicle privat.
- La climatologia condiciona molt el mode que s’escull per moure’s per la ciutat. Les propostes també hauran de tenir en compte actuacions en aquest sentit, sobretot en els eixos principals i encarats als vianants.